PDF Opties

Verbonden partijen

Inleiding

Een verbonden partij wordt in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) als volgt gedefinieerd: ‘Een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijke belang én een financieel belang heeft.’

Van een bestuurlijk belang is sprake wanneer de gemeente rechtstreeks invloed heeft op de besluitvorming binnen de verbonden partij. Een wethouder, raadslid of ambtenaar van de gemeente neemt namens de gemeente in het bestuur van de verbonden partij plaats, of stemt namens de gemeente.

Van een financieel belang is sprake wanneer de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt is in geval van faillissement van de organisatie, of wanneer financiële problemen bij de organisatie kunnen worden verhaald bij de gemeente.

Privaatrechtelijke organisaties kunnen deelnemingen in stichtingen, verenigingen, coöperaties en vennootschappen zijn. Bij publiekrechtelijke organisaties gaat het om gemeenschappelijke regelingen. Purmerend kent op dit moment 6 gemeenschappelijke regelingen en 5 deelnemingen in vennootschappen.

Visie op verbonden partijen

Verbonden partijen zijn organisaties die taken uitvoeren die de gemeente niet alleen kan. Omdat de omvang, de taken en de organisatievorm per verbonden partij verschilt, kan dit in de praktijk niet op een eenduidige manier georganiseerd worden. Of de gemeente Purmerend samenwerkt, in welke vorm en onder welke voorwaarden, wordt daarom per situatie afzonderlijk beoordeelt.

De gemeente Purmerend vindt het van belang dat zij voldoende sturingsmogelijkheden heeft ten aanzien van een verbonden partij om onze belangen als gemeente te kunnen bewaken. Deze sturingsmogelijkheden zijn er in de vorm van goede en tijdige informatieverstrekking richting de gemeenteraad en door bepaalde beleidsstukken ter besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad. Daarnaast neemt het college een actieve houding aan als het gaat over het informeren van de raad.

De verbonden partijen - gemeente Purmerend

Publiekrechtelijke organisaties

Gemeenschappelijke regelingen:

  1. GGD Zaanstreek-Waterland

  2. Werkom

  3. Omgevingsdienst IJmond

  4. Vervoerregio Amsterdam

  5. Veiligheidsregio Zaanstreek- Waterland

  6. Recreatieschap Twiske-Waterland

  7. Waterlands Archief

Privaatrechtelijke organisaties

Vennootschappen en coöperaties:

  1. Stadsverwarming Purmerend (SVP)

  2. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

  3. Huisvuilcentrale (HVC)

  4. Alliander

  5. V.O.F. De Beemster Compagnie

Publiekrechtelijke organisaties

1. GGD Zaanstreek Waterland

Vestigingsplaats

Zaanstad

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam

Algemene informatie

De GGD Zaanstreek-Waterland is een samenwerkingsverband van 7 gemeenten in de regio Zaanstreek-Waterland op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen en is gestart per 1 september 2016.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

H.M.M. Rotgans & J.R.P.L. Dings

Programma

Samenleving

Openbaar belang

GGD Zaanstreek-Waterland beschermt, bewaakt en bevordert de gezondheid en de sociale veiligheid van alle mensen in de regio. Daarbij staat een preventieve en collectieve aanpak voorop, met specifieke aandacht voor bevordering van participatie en ondersteuning van de eigen regie van mensen. Als uitvoeringsorganisatie van de gemeenten sluit de GGD aan bij de gemeentelijke verantwoordelijkheden in het sociaal domein.

Bestuurlijk belang

Een lid van het Algemeen Bestuur (AB) heeft in de vergadering van het AB één stem. In die gevallen waarin Zaanstad en Purmerend zwaarwegende bezwaren hebben tegen een voorstel en met het oog daarop tegenstemmen, leidt die tegenstem tot verwerping van het voorstel. Het voorgaande is niet van toepassing op het voorstel tot vaststelling van de begroting respectievelijk de jaarrekening van de GGD. Wethouder Rotgans is lid van het AB.

Zeggenschap

De gemeenschappelijke regeling heeft geen aandelen. Elk lid van het Algemeen Bestuur (AB) heeft één stem. Dat betekent een stemrecht van 14,3%.

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2021

31-12-2022

Eigen Vermogen

€ 860.901

€ 868.401

Vreemd Vermogen

€ 7.150.170

€ 7.194.798

Begroot financieel resultaat 2021

€ 0

Deelnemersbijdrage/dividend 2022

€ 3.602.635

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De GGD kent een aantal knelpunten op het gebied van de bedrijfsvoering. Deze knelpunten worden de komende maanden in het kader van GGD 3.0 onderzocht.

Risico’s

  • De decentralisaties leiden tot meer verscheidenheid in (de uitvoering van) beleidskeuzes bij de deelnemende gemeenten op gebieden als participatie en (jeugd)gezondheidszorg. Wanneer de behoeften of verwachtingen van de gemeenten in de GR uiteen gaan lopen als het gaat over dienstverlening en bekostiging, maar slechts gestuurd kan worden met elkaar, dan kan een bestuurlijk spanningsveld ontstaan. Het risico is dat geen vorm gevonden wordt om ruimte te bieden aan het eigen beleid van de deelnemende gemeenten en dat de dienstverlening van de GGD aan de inwoners van Purmerend niet in overeenstemming is met de wens van het bestuur.

  • De GGD is eigen risicodrager voor de WW. In 2016 is het AB geadviseerd over dit risico en heeft besloten geen aparte stichting in het leven te roepen om risico’s af te wentelen, ook omdat de deelnemende gemeenten een fatsoenlijk personeelsbeleid willen voeren. WW-risico's die voortkomen uit het beëindigen van projecten worden via contractafspraken afgedekt. In essentie betekent dit dat het WW-risico terecht komt bij de gemeente die de taak bij de GGD weghaalt.

  • Calamiteiten binnen het taakveld van de GGD die een bedreiging vormen voor de Volksgezondheid zoals infectieziekten (het coronavirus) of rampenbestrijding.

2. Werkom

Vestigingsplaats

Purmerend

Rechtsvorm

Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO)

Algemene informatie

Ten uitvoering van de taken in het kader van de Participatiewet (PW) en Wet sociale werkvoorziening (Wsw) hebben de gemeenten Purmerend en Zaanstad Werkom opgericht in 2018.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

H.M.M. Rotgans

Programma

Samenleving

Openbaar belang

De gemeenschappelijke regeling is getroffen voor het uitvoeren van de taken van de colleges voortkomend uit of samenhangend met de Participatiewet en de Wet Sociale Werkvoorziening.

Bestuurlijk belang

Per 1 januari 2018 hebben de gemeenten Purmerend en Zaanstad samen het Participatiebedrijf opgericht om effectiever te zijn in de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en de Participatiewet.

Zeggenschap

Stemverhouding gemeenten Zaanstad en Purmerend beide 50%

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2021

31-12-2022

Eigen Vermogen

€1.511.261

€1.178.221

Vreemd Vermogen

€3.618.399

€4.808.276

Begroot financieel resultaat 2021

-€1.020.231

-€ 316.325

Deelnemersbijdrage/dividend 2022

€ 8.777.833

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Marktontwikkelingen
Steeds zichtbaarder wordt dat een voorziening als Werkom nodig is en blijft om kansen te bieden voor mensen die kwetsbaar zijn op de arbeidsmarkt. De coronacrisis laat zien dat een groep inwoners kwetsbaar is op de arbeidsmarkt en bij een economische disruptie risico loopt om uit te vallen op de arbeidsmarkt. Voor een organisatie als Werkom is het cruciaal dat ze een vermogen ontwikkelt om een passend leer- en ontwikkelaanbod te bieden dat de kandidaten in staat stelt te bewegen naar dat deel van de arbeidsmarkt waar duurzame baankansen zijn. Voor de gemeente, als eigenaar en opdrachtgever, is het van belang zicht te houden voor welke groep mensen een voorziening als Werkom de meeste toegevoegde waarde heeft.

Beleidsherijking participatiewet
In de kadernota 2021 van Werkom wordt de ontwikkeling geschetst m.b.t. het financiële tekort dat de uitstroom van de Wsw’ers veroorzaakt. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat er keuzes gemaakt moeten worden die raken aan de oorspronkelijke bedrijfsvoering van Werkom. Deze keuzes moeten voortvloeien uit de beleidskeuze van de gemeente. Werkom heeft toekomstperspectief nodig om de organisatie nader vorm te geven en een sluitende meerjarige begroting te kunnen maken.

Risico’s

Het risicoprofiel is hoog. Het maatschappelijk belang is groot, het gaat om kwetsbare mensen. De financiële bijdrage van de gemeente is fors. Een negatief resultaat komt voor 2/3 t.l.v. gemeente Zaanstad en voor 1/3 t.l.v. gemeente Purmerend.
Risicoanalyse
De governance van Werkom is duaal. De gemeente stuurt als eigenaar van de organisatie, maar ook als opdrachtgever. Om die rollen duidelijk te scheiden is er voor gekozen om de rol van eigenaar bij de wethouder financiën neer te leggen. De rol van opdrachtgever ligt bij de vakwethouder, zijnde de portefeuillehouder Werk en Inkomen. Dat heeft als consequentie dat de risicobeheersing ook duaal is en dat verschillende aspecten van risico en beheersing onder de verantwoording van de verschillende rollen valt. De rollen kunnen niet los van elkaar. Het beoogd effect wordt het best gerealiseerd met een goed samenspel van tussen deze rollen.

  • Eigenaarsrol: Vanuit de eigenaarsrol wordt gestuurd op een meerjarig sluitende begroting. Op dit moment is de meerjarige begroting vanaf 2021 nog niet sluitend. Een wijziging van het beleidskader is nodig. Vanaf eind 2020 wordt gewerkt aan meerdere scenario’s. Hierbij wordt inzichtelijk gemaakt wat de verschillende scenario’s voor impact hebben op de meerjarenbegroting.

  • Opdrachtgeversrol: De opdrachtgeversrol wordt gestuurd vanuit de dienstverleningsovereenkomst. In de periodieke voortgangsgesprekken over participatie wordt met Werkom gesproken over o.a. instroom, uitstroom, doorlooptijden, klanttevredenheid en de mogelijkheden voor bijsturing.

  • Samenspel rollen: De wisselwerking tussen de eigenaarsrol en de opdrachtgeversrol is belangrijk. De meerjarige kaders vanuit de eigenaarsrol werken door in gewijzigde DVO in de opdrachtgeversrol. Signalen vanuit de voortgangsgesprekken worden meegenomen in de eigenaarsrol. Dit samenspel wordt ambtelijk en bestuurlijk georganiseerd door een goede overlegstructuur.

Risico’s
De basis van Werkom is in hoofdlijnen op orde. Dit betekent niet dat het risicoprofiel verandert. Waar het in de eerste jaren vooral over inrichtings- en beheerssrisico’s ging, zien we dat Werkom nu een volgende stap in de ontwikkeling moet zetten. Een stap die veel meer gaat over de bijstelling van de strategische koers. Hoe transformeert Werkom van een SW-bedrijf naar een modern leerwerkbedrijf dat inclusieve arbeid biedt en waar ruimte is voor het ontwikkelgedeelte?

Werkom opereert in een complexe omgeving. Dat is op zichzelf al een risico. De ingebouwde beheersmaatregelen zijn nog steeds passend om die risico’s te beheersen, maar duidelijk is ook dat het perspectief op die risico’s verschuift.
In de begroting van Werkom zijn volgens de BBV-voorschriften in de risicoparagraaf expliciete risico’s benoemd:

  • Omzetverlies door structurele afname SW-populatie.

  • Fiscale risico’s inzake de onderlinge verrekening en kostenverdeling tussen de BV en BVO.

  • Als de instroom nieuw beschut werk aantrekt, gaat dit ten koste van de participatiemiddelen.

  • Inzet nieuwe doelgroepen genereren minder opbrengsten.

  • Gevolgen van de coronacrisis (in principe incidenteel).

  • Blijvende alertheid op privacy en informatiebeveiliging.

3. Omgevingsdienst IJmond

Vestigingsplaats

Beverwijk

Rechtsvorm

Het is een gemeenschappelijke regeling (GR) met 13 andere gemeenten en de provincie Noord-Holland.

Algemene informatie

Omgevingsdienst IJmond voert namens en vóór veertien gemeenten en de provincie Noord-Holland taken uit op het gebied van milieutoezicht en handhaving. OD IJmond ondersteunt en adviseert inwoners en bedrijven op het gebied van milieuvergunningen. Het is een organisatie van circa 120 medewerkers en het werkgebied beslaat ruim 10.000 bedrijven en circa 560.000 inwoners. OD IJmond werkt vanuit twee locaties: Beverwijk en Wormer.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

M.T.A. Hegger & A. Zeeman

Programma

Milieu

Openbaar belang

De omgevingsdienst is verplicht in de vorm van een GR georganiseerd.

Bestuurlijk belang

Purmerend is lid van het Algemeen Bestuur.

Zeggenschap

Bij stemming heeft ieder van de leden van het algemeen bestuur één stem. Voor het nemen van een besluit geldt een gewogen stemverhouding op basis van de jaarlijkse financiële bijdrage.

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2021

31-12-2022

Eigen Vermogen

€ 375.000

€ 375.000

Vreemd Vermogen

€ 3.700.000

€ 3.700.000

Begroot financieel resultaat 2021

-€ 31.600

Deelnemersbijdrage/dividend 2022

€ 491.271

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De GR anticipeert op de invoering van de Omgevingswet. Deze heeft ook grote impact op het functioneren van de omgevingsdienst. Belangrijk daarbij is ook dat het bevoegd gezag voor bodemtaken van de provincie naar de gemeenten gaat. Voor de uitvoering van de taken zijn de Wet VTH en in toenemende mate maatregelen vanuit het Klimaatakkoord belangrijke uitgangspunten.

Risico’s

De door de GR geïdentificeerde risico's betreffen met name de bedrijfsvoering. Daarnaast zullen kosten gemaakt worden in geval van calamiteiten die de normale uitoefening van taken te boven gaan. Herschikking van de taken (zoals bijvoorbeeld de bodemtaken) kan effect hebben op de GR. Risico's zijn uiteindelijk voor rekening van de deelnemende gemeenten.

4. Vervoerregio Amsterdam

Vestigingsplaats

Amsterdam

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Algemene informatie

De Vervoerregio is een samenwerkingsverband van veertien gemeenten op het gebied van verkeer en openbaar vervoer. Om op een goede manier te overleggen en besluiten te nemen zijn er diverse (bestuurs)vormen van overleg: De regioraad, het dagelijks bestuur, portefeuillehoudersoverleggen en commissies.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

E.S. Tijmstra

Programma

Bereikbaarheid

Openbaar belang

De Vervoerregio Amsterdam zet zich in voor een optimale bereikbaarheid van de Amsterdamse regio. Als regisseur van het regionale verkeer en vervoer dragen zij bij aan goede verbindingen tussen bestemmingen, zodat mensen zich per openbaar vervoer, fiets of auto snel, veilig en comfortabel kunnen verplaatsen.

Bestuurlijk belang

Het Dagelijks Bestuur (DB) van de Vervoerregio Amsterdam bestaat uit drie leden: een wethouder verkeer en vervoer uit Zaanstreek-Waterland, Amstelland-Meerlanden en Amsterdam. De voorzitter is gekozen door de DB-leden. Het DB vergadert eens per drie weken. De Regioraad, het belangrijkste bestuursorgaan van de Vervoerregio, telt 50 leden. De besturen van de betrokken gemeenten kiezen zelf hun vertegenwoordigers, veelal leden uit de eigen raad. Vanuit Purmerend zitten 5 gemeenteraadsleden in de regioraad. De Regioraad en het Dagelijks Bestuur worden geadviseerd vanuit de portefeuillehoudersoverleggen, waar de vakwethouders van de veertien gemeenten in vertegenwoordigd zijn. Burgemeesters en wethouders van de vervoerregiogemeenten voeren een aantal keren per jaar overleg met elkaar. De Vervoerregio Amsterdam kent twee portefeuillehoudersoverleggen Verkeer en Vervoer en Algemene Zaken.

Zeggenschap

10%

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2021

31-12-2022

Eigen Vermogen

€ 0

€ o

Vreemd Vermogen

€ 85.388.575

€ 94.174.558

Begroot financieel resultaat 2021

€ 0

€ 0

Deelnemersbijdrage/dividend 2022

€ 0

€ 0

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit besteedt aandacht aan een aantal recente ontwikkelingen die van invloed zijn op het mobiliteitsbeleid, en daarmee op de activiteiten en de investeringen die in de komende jaren gedaan worden. Die ontwikkelingen gaan snel en hebben grote gevolgen voor de wijze waarop het mobiliteitssysteem georganiseerd wordt. De belangrijke thema’s op dit moment zijn:

  • Transitie waarmee we ons openbaar vervoer ook in de toekomst financieel gezond houden

  • Het mijden van de spits

  • Grote schaalsprongprojecten voor het regionale ov

  • Soepel overstappen op knooppunten

  • Verkeersveiligheid

  • Voor iedereen toegankelijke mobiliteit

  • Zero emissie openbaar vervoer

Risico’s

De belangrijkste onderkende risico’s zijn:

  • Faillissement vervoerder

  • Gevolgen van de COVID-19 pandemie

  • Rijksbezuinigingen Brede Doeluitkering Verkeer & Vervoer (BDU)

  • Onvoldoende prijsindexatie BDU

  • Ambities overstijgen budget

  • Kostenoverschrijding projecten

  • OV-governance stadsvervoer Amsterdam

  • Risicobeheersing bij opdrachtgeverschap

  • Informatietechnologie

5. Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland

Vestigingsplaats

Zaandam

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling -openbaar lichaam

Algemene informatie

Op grond van de Wet op de Veiligheidsregio’s draagt het college van B&W de volgende taken en bevoegdheden over aan de veiligheidsregio:

  • Het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises.

  • Het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald.

  • Het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de taak brandveiligheid.

  • Het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing.

  • Het instellen en in stand houden van een brandweer.

  • Het instellen en in stand houden van een GHOR.

  • Het voorzien in de meldkamerfunctie.

  • Het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel.

  • Het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder sommige van bovengenoemde taken.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

D. Bijl & H.C. Heerschop

Programma

Veiligheid

Openbaar belang

Het openbare belang is de voorkomen van of aanpakken van crisis scenario’s op een regionale schaal waarbij veiligheid interregionaal gelijk is.

Bestuurlijk belang

Het Algemeen Bestuur (AB) wordt gevormd door de burgermeesters van de zeven deelnemende gemeenten. Elk lid van het AB heeft één stem (zijnde 14,3%). Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat uit een drietal leden. Het DB is bevoegd tot een aantal wettelijke taken, onder andere op gebied van het benoemen, schorsen en ontslaan van sleutel-functionarissen. De rol van het DB is met name gericht op het procedureel voorbereiden van de vergaderingen van het AB.

Zeggenschap

Elk lid van het Algemeen Bestuur (AD) heeft één stem, wat gelijk staat aan 14,3%.

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2021

31-12-2022

Eigen Vermogen

€ 691.000

€ 691.000

Vreemd Vermogen

€ 19.632.000

€ 19.664.000

Begroot financieel resultaat 2021

€ 155.000

Deelnemersbijdrage/dividend 2022

€ 7.172.155

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Klimaatadaptatie:
Als gevolg van de klimaatverandering ontstaan extremere weersomstandigheden. Er is vaker sprake van droogte, hitte en wateroverlast. Eveneens neemt de kans op overstromingen toe. VrZW investeert hierbij in het vermogen van de crisisorganisatie om trends en ontwikkelingen tijdig waar te nemen en daar snel en adequaat naar te kunnen handelen. Bestaande werkwijzen zullen hierop worden aangepast en waar nodig wordt de samenwerking met omliggende regio’s gezocht om toekomstgericht kwaliteit te kunnen blijven leveren op het vlak van fysieke veiligheid.

Technologische ontwikkelingen:
Naast het klimaat vinden er ook grote veranderingen plaats in de techniek en houdt VrZW rekening met deze 'digitale transformatie'. Werkzaamheden worden opgepakt om te kunnen anticiperen op deze digitale ontwikkelingen. Er wordt ingespeeld op mogelijke bedreigingen op het gebied van de informatieveiligheid en privacybescherming om de continuïteit van onze dienstverlening te blijven borgen en het versterken van de eigen informatiepositie.

Risico’s

Wetgeving met betrekking tot vrijwilligers (WNRA):
De brandweer in Nederland bestaat nog steeds uit een combinatie van vrijwilligers en beroepsmatige medewerkers die allen dezelfde opleiding hebben gevolgd en dezelfde taken uitvoeren. Deze vorm van vrijwilligheid blijkt echter in strijd met Europese wet- en regelgeving. Op landelijk niveau wordt op dit moment in opdracht van het Veiligheidsberaad naar een oplossing gezocht voor voornoemde problematiek: 'de toekomstige inrichting van vrijwilligheid bij de brandweer'. Een mogelijkheid is het aanbrengen van onderscheid tussen vrijwillig en beroepspersoneel, de zogenaamde Taakdifferentiatie Brandweer. Dit heeft gevolgen voor de inzet van vrijwilligers binnen VrZW. Vrijwilligers zijn een groot en belangrijk onderdeel van de organisatie en essentieel voor de uitvoering van onze wettelijke brandweertaken. De denkrichting van het Veiligheidsraad zal worden uitgewerkt en ter besluitvorming worden ingebracht. Waarna de impact in 2022 duidelijk zal worden.

6. Recreatieschap Twiske-Waterland

Vestigingsplaats

Oostzaan

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam

Algemene informatie

Twiske-Waterland is ingericht als recreatiegebied om gemeenten en natuurgebieden te ontlasten en aantrekkelijke recreatiemogelijkheid te bieden aan recreanten uit omliggende gemeenten en de regio. Het recreatieschap heeft drie hoofdactiviteiten:

  • Beheren en in stand houden van de ingerichte gebieden en voorzieningen;

  • Beheren en in stand houden routenetwerken en boerenlandpaden;

  • Actueel houden en vernieuwen van het aanbod om aan te sluiten bij wensen en behoeften van de recreant

Bestuurlijke vertegenwoordiger

M.T.A. Hegger

Programma

Economie

Openbaar belang

Het recreatieschap Twiske-Waterland heeft als doel het besturen en beheren van het recreatiegebied. Gezien de ligging en het gebruik van het gebied door de inwoners heeft de provincie/gemeente een direct maatschappelijk belang bij het realiseren van de doelen en neemt daarom deel aan de gemeenschappelijke regeling.

Bestuurlijk belang

Jaarlijks kan de raad haar gevoelens uitspreken over de begroting en kennis nemen van de jaarrekening en eventuele beleidsdocumenten. In de gemeenschappelijke regeling zijn de bevoegdheden vastgelegd. Voor aanpassing van de regeling is de instemming van alle participanten vereist.

Zeggenschap

Besluiten over financiële jaarstukken met betrekking tot de participantenbijdrage vinden plaats op basis van een gewogen stemrecht waarbij de gemeente Purmerend 4 van de 28 stemmen (14,3%) heeft. Indien de besluitvorming in het algemeen bestuur gaat over het overige beleid en de uitvoering van het programma heeft de gemeente Purmerend 7 van de 40 stemmen (17,5%).

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2021

31-12-2022

Eigen Vermogen

€ 4.944.143

€ 5.032.615

Vreemd Vermogen

€ 399.365

€ 461.532

Begroot financieel resultaat 2021

€ 88.473

Deelnemersbijdrage/dividend 2022

€ 178.507

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Het Recreatieschap Twiske-Waterland:

  • Stelde in 2020 een Ambitiedocument vast met daaraan gekoppeld een Uitvoeringsprogramma. Dit Ambitiedocument gaat in op de beleidsdoelstellingen van de deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling en beoogt realisatie daarvan op de eigen taakvelden. Het Uitvoeringsprogramma benoemt projecten in 2022 en de jaren erna, plaatst uitvoering in de tijd en gaat in op voorbereiding, participatie en financiering;

  • Begeleidt evenementen en het ontwikkelen van routes en locaties;

  • Draagt met haar beheer en onderhoud bewust bij aan biodiversiteit en verleent medewerking aan participatie in onderhoud en projecten voor zelfbeheer;

  • Zorgt voor structureel (financieel) evenwicht;

  • Zorgt voor een aantrekkelijke recreatieomgeving met veilige en begaanbare voorzieningen;

  • Werkt mee aan het effectueren van de nieuwe governancestructuur;

  • Werkt samen met haar erfpachtgevers aan een duurzame toekomst van de recreatiegebieden.

Risico’s

  • Natuurlijke risico’s: natuurbrand, stormrisico’s, eikenprocessierups, dierenziektes, boomziektes etc.

  • Maatschappelijke risico’s: vandalisme, veranderende maatschappelijke perceptie, uitvoeringsproblemen m.b.t. handhaving.

  • Financiële risico’s mede als gevolg van de coronacrisis: niet doorgaan evenementen, faillissement bestaande ondernemers, minder parkeerinkomsten.

  • Ambigue wet- en regelgeving: verwarring rondom milieuwetgeving (PAS en PFAS) en de provinciale omgevingsverordening werken remmend op de activiteiten in Twiske-Waterland. Afgezien van de onduidelijke regelgeving worden de regels ook alternatief geïnterpreteerd door verschillende actoren.

  • Juridische kosten rondom WOB procedures.

  • Onzekerheid over de verlenging en voorwaarden erfpacht Staatsbosbeheer.

7. Waterlands Archief

Vestigingsplaats

Purmerend

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Algemene informatie

Het Waterlands Archief (WA) is een samenwerkingsverband van vijf gemeenten in de regio Waterland op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen en opgericht in 1979 als Streekarchief Waterland. In 2003 werd de naam gewijzigd in het WA. De deelnemende gemeenten zijn Edam-Volendam, Landsmeer, Purmerend, Waterland en Wormerland. De belangrijkste doelstelling van het WA is het duurzaam beheren en beschikbaar stellen van procesgebonden overheidsinformatie. De wettelijke taken van de deelnemende gemeenten zijn gedelegeerd aan het Waterlands Archief. Daaruit vloeien de volgende kerntaken voort:

  • Toezicht op tijdige overdracht van de gemeentelijke archieven en op de kwaliteit van de archiefvorming bij de aangesloten gemeenten, en acquisitie van particuliere archieven die aan aanvulling vormen op de collectie;

  • Beheer van de archieven en deze toegankelijk maken door inventarisatie en indexering;

  • Toezicht houden op de niet-overgebrachte archieven door middel van inspecties op het informatie- en archiefbeheer van de vijf gemeenten.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

D. Bijl & H.C. Heerschop

Programma

Bestuur & concern

Openbaar belang

Beschikbaar stellen van de collectie aan een zo breed mogelijk publiek in de studiezaal, via website en door educatie en voorlichting. Sinds 2003 werkt het WA structureel samen met de Bibliotheek Waterland om het publieksbereik te vergroten. Archief en bibliotheek verzorgen samen een educatief aanbod voor scholieren en organisatie van evenementen en lezingen. Ook is er structurele samenwerking met omringende archiefdiensten, historische verenigingen en musea en met onderwijsinstellingen.

Bestuurlijk belang

Het bestuur bestaat uit vijf leden, inclusief de voorzitter. De colleges van de deelnemende gemeenten wijzen uit hun midden ieder één lid aan. Een stemming is alleen geldig indien meer dan de helft van het aantal leden dat zitting heeft en zich niet op grond van lid 2 of anderszins van deelneming aan de stemming moet of heeft onthouden, daaraan heeft deelgenomen. Voor het tot stand komen van een beslissing bij stemming wordt meerderheid van stemmen vereist van hen die een stem hebben uitgebracht, voor zover de regeling niet anders bepaalt. Staken de stemmen dan beslist de stem van de voorzitter. Alle leden van het bestuur hebben ieder één stem. De burgemeester van Purmerend is voorzitter van het Dagelijks bestuur.

Zeggenschap

De gemeenschappelijke regeling heeft geen aandelen. Elk lid van het Bestuur heeft één stem, zijnde 20%.

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2021

31-12-2022

Eigen Vermogen

€ 181.799

€ 96.922

Vreemd Vermogen

€ 50.000

€ 73.078

Begroot financieel resultaat 2021

€ 7.000

Deelnemersbijdrage/dividend 2022

€ 747.191

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Uitvoeringsplan 2022-2025:
Het uitvoeringsplan "Van Archiefbewaarplaats naar Informatieknooppunt" geeft richting aan de ontwikkeling van het WA en is daarmee op weg om een knooppunt te worden in toezicht op, beheer van en toegang tot informatie. Er wordt onder andere stevig ingezet op ontmoeting met bezoekers, de publieke toegankelijkheid van (digitale)archieven en het borgen van de digitale duurzaamheid van archieven. Zo wordt de traditionele studiezaal omgebouwd tot ontmoetingspunt voor bezoekers en is in 2021 de website vervangen vanwege de publieke toegankelijkheid voor mensen met een visuele beperking. Er wordt onderzocht op welke wijze E-depot (diensten) gekoppeld kunnen worden aan nieuwe applicaties van gemeenten, zodat vanaf de bron gearchiveerd kan worden (Archivering by design). Een belangrijke verschuiving in de rol van het WA is die van inspectie naar advies: in een vroeg stadium gemeenten adviseren bij het inrichten van systemen, maar ook bij ontwikkelingen die op de gemeente af komen zoals de Wet open overheid (Woo) en de Omgevingswet.

Risico’s

Nieuwe samenwerking:
Het dagelijks bestuur heeft de opdracht om, vanuit het oogpunt van financiële kwetsbaarheid, de samenwerking met andere archiefdiensten te onderzoeken. Recent is de onderzoek naar samenwerking met Zaanstad mislukt. Thans wordt onderzocht of samenwerking met de gemeente Purmerend tot de mogelijkheden behoort. De uitkomst is onzeker.

Wetgeving:
De Wet open overheid en de modernisering van de Archiefwet archivering vraagt van gemeenten dat de digitale informatiehuishouding op orde wordt gebracht als randvoorwaarde voor de wettelijke verplichting tot actieve openbaarheid van informatie. Dit maakt het noodzakelijk dat de aandacht wordt verschoven van hoeveelheid informatie naar de wijze waarop de informatie is gestructureerd en de kwaliteit ervan. Focus op archivering by design. Veel gemeenten werken nog hybride en hebben moeite om deze slag te maken. Tegelijkertijd neemt de veelheid van informatie en data alleen maar toe mede door social media en whatsapp. Ook deze vallen onder de Woo; archivering van deze kanalen is in onderzoek. Of de wet binnen de gestelde termijn van 8 jaar volledig geïmplementeerd kan worden is een grote uitdaging evenals de wijze waarop. Hetzelfde gaat op voor de archivering van documenten in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).

Privaatrechtelijke organisaties

1. Stadsverwarming Purmerend (SVP) Holding BV

Vestigingsplaats

Purmerend

Rechtsvorm

Besloten vennootschap

Algemene informatie

SVP Holding BV is het stadsverwarmingsbedrijf van de gemeente Purmerend. SVP (Stadsverwarming Purmerend) is opgericht in 1981 en verzelfstandigd in 2007. SVP voorziet circa 26.500 klanten (27.500 aansluitingen) van warmte en warm water. Van alle gebouwen in Purmerend is 75% aangesloten op het warmtenetwerk van SVP.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

H.M.M. Rotgans

Programma

Algemene Dekkingsmiddelen

Openbaar belang

SVP verzorgt warmte en warm water voor veel inwoners en bedrijven in Purmerend. SVP heeft op basis van artikel 2 van de Warmtewet de plicht warmtelevering in het verzorgingsgebied zeker te stellen, tegen redelijke voorwaarden en met inachtneming van een goede kwaliteit van dienstverlening.

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft stemrecht in de aandeelhoudersvergadering.

Zeggenschap

De gemeente heeft 100% van de aandelen SVP Holding BV.

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2021

31-12-2022

Eigen Vermogen

€ 22.031.000

€ 23.041.000

Vreemd Vermogen

€ 111.188.000

€ 129.122.000

Begroot financieel resultaat 2021

€ 1.709.000

Deelnemersbijdrage/dividend 2022

€ 700.000

Bron is de meerjarenraming 2020-2030. In het najaar zal de nieuwe MJR (2021-2031) de actualisatie bevatten van deze cijfers

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

SVP is naast de reguliere bedrijfsvoering, het continu verbeteren van de klanttevredenheid en het onderzoeken van alternatieve energiebronnen, vooral bezig met een omvangrijk investeringsprogramma:

  • In 2023 wordt het project versnelde leidingrenovatie afgerond. Dit project is erop gericht om de terugkerende problemen met lekkages bij woningen in Purmer-Noord, Purmer-Zuid en Gors Noord op te lossen.

  • In 2022 wordt – onder voorbehoud van gerechtelijke procedures – de 2e biowarmtecentrale gebouwd om groei van klanten op te vangen.

  • In 2022 wordt de verdere uitrol van slimme meters doorgezet.

Risico’s

De gemeentelijke deelneming in SVP staat voor € 38 miljoen op de balans, daarnaast is het volledig vreemd vermogen van SVP uitgeleend danwel van een borgstelling voorzien. Kortom, de gemeente heeft een grote financiële verwevenheid met de SVP. SVP is actief in een dynamische omgeving die zowel door de wisselende marktomstandigheden als door veranderend overheidsbeleid wordt bepaald. De belangrijkste afhankelijkheden daarin zijn:

  • wet- en regelgeving (o.a. van invloed op de verkoopprijs van warmte, energiebelasting op aardgas hulpketels);

  • de gasprijs (onder de huidige wet- en regelgeving van grote invloed op de verkoopprijs van warmte);

  • het weer en de mate van isolatie (van invloed op de afzet);

  • woningbouw en behoud bestaande aansluitingen (van invloed op de afzet).

De belangrijkste bedrijfsafhankelijkheid is de inzet van de BWC en de staat van het warmtenet (van invloed op warmteverlies en warmteonderbrekingen).

2. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Vestigingsplaats

’s-Gravenhage

Rechtsvorm

Naamloze Vennootschap

Algemene informatie

De Staat der Nederlanden, provincies, gemeenten, waterschappen en andere openbare lichamen zijn de deelnemers.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

H.M.M. Rotgans

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Openbaar belang

De N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft stemrecht in de aandeelhoudersvergadering.

Zeggenschap

De gemeente heeft 14.040 aandelen à € 2,50 na de fusie

Algemene opmerking

De BNG publiceert geen prognoses. In onderstaande gegevens wordt uitgegaan van de handreiking van de BNG voor de verantwoording voor dit onderdeel. Deze cijfers grijpen terug op deze handreiking. De volatiliteit op de financiële markten zal in 2021 naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat 2021 niet verantwoord.

Financiële gegevens

Balansdatum

01-01-2020

31-12-2020

Eigen Vermogen

€ 4.887 miljoen

€ 5.097 miljoen

Vreemd Vermogen

€ 144.802 miljoen

€ 155.262 miljoen

Begroot financieel resultaat 2019/2020

€ 163 miljoen

€ 221 miljoen

Deelnemersbijdrage/dividend 2022

Niet bekend

Niet bekend

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

NG Bank wil een relevante speler zijn in de financiering van Nederlandse decentrale overheden en in de sectoren wonen, zorg, onderwijs, energie en infrastructuur. Wat betreft langlopende kredietverlening wil de bank rendabel voorzien in meer dan de helft van de langlopende kredietvraag van deze klantengroepen.BNG Bank streeft niet naar winstmaximalisatie, maar naar een redelijk rendement. Dit rendement komt via dividend ten goede aan de aandeelhouders, uitsluitend overheden, en in het verlengde daarvan aan de samenleving.

Risico’s

Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van € 35.100. Dit is tevens het risicobedrag.

3. Huisvuilcentrale (HVC) NV

Vestigingsplaats

Alkmaar

Rechtsvorm

Naamloze vennootschap

Algemene informatie

HVC is verantwoordelijk voor het duurzaam afvalbeheer van haar aandeelhouders. Daarnaast produceert HVC duurzame energie en levert deze aan gemeenten, waterschappen, bedrijven en particulieren. De kerntaken van HVC zijn grondstoffenmanagement en opwekking en levering van duurzame energie. Bovendien ondersteunt HVC haar aandeelhouders bij het in kaart brengen van maatregelen voor lokale verduurzaming. HVC is actief in Nederland en binnen Nederland de grootste niet-commerciële afvalinzamelaar. HVC heeft 44 aandeelhoudende gemeenten en 6 waterschappen uit Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Friesland.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

H.M.M. Rotgans & A. Zeeman

Programma

Algemene Dekkingsmiddelen

Openbaar belang

HVC is een publiek nutsbedrijf op het gebied van afval, energie en warmte. HVC zet in op de transitie van een restafvalverbrander in een grondstoffen- en duurzaam energiebedrijf.

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft stemrecht in de aandeelhoudersvergadering.

Zeggenschap

De gemeente Purmerend heeft na fusie 113 van de 2.914 gewone aandelen (3,9%).

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2021

31-12-2022

Eigen Vermogen

€ 142.293.000

€ 142.293.000

Vreemd Vermogen

€ 744.766.000

€ 744.766.000

Begroot financieel resultaat 2021

10-15 miljoen

Deelnemersbijdrage/dividend 2022

Niet bekend

Niet bekend

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Financiële gegevens zijn van 31-12-2020. HVC is een belangrijke partij in het realiseren van lokale duurzaamheidsambities. Naast de afvalverwerking is HVC ook de kennispartner voor SVP waar het gaat om geothermie. Voor 2022 zet HVC vooral in op de ontwikkeling van warmtenetten en afvalscheiding. De winsten worden gebruikt om het eigen vermogen op peil te brengen.

Risico’s

HVC is een bedrijf met veel risico’s en heeft om die reden een uitgebreid risicomanagementsysteem. De belangrijkste risico’s zijn:

  • continuïteitsproblemen door brand of machinebreuk;

  • prijsdaling grondstoffen;

  • wijziging brandbaarheid afval;

  • afname verzekerbaarheid;

  • financiële risico’s zoals rente- en liquiditeitsrisico’s.

4. Alliander

Vestigingsplaats

Arnhem

Rechtsvorm

Naamloze vennootschap

Algemene informatie

Alliander is op 1 juli 2009 ontstaan bij de verkoop van Nuon. Het ontwikkelt en beheert energienetten. Via kabels en leidingen ontvangen ruim drie miljoen Nederlandse huishoudens en bedrijven elektriciteit, gas en warmte. Het bedrijf en warmte beheert meer dan 90.000 km elektriciteitsnet en 40.000 km gasnet.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

H.M.M. Rotgans & A. Zeeman

Programma

Algemene Dekkingsmiddelen

Openbaar belang

Energie voor iedereen betrouwbaar, betaalbaar en bereikbaar te houden. Alliander heeft alleen publieke aandeelhouders.

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft stemrecht in de aandeelhoudersvergadering.

Zeggenschap

De gemeente heeft na fusie 0,27% van de aandelen.

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2021

31-12-2022

Eigen Vermogen

€ 4.328 miljoen

€ 4.328 miljoen

Vreemd Vermogen

€ 5.094 miljoen

€ 5.094 miljoen

Begroot financieel resultaat 2021

€ 200-250 miljoen

Deelnemersbijdrage/dividend 2022

Niet bekend

Niet bekend

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Financiële gegevens zijn van 31-12-2020. Als netbeheerder staat Alliander voor de opdracht om de capaciteit van het elektriciteitsnet op een groot aantal plekken te verdubbelen in 2030. Deze investeringen moeten worden voorgefinancierd. Dit gebeurt grotendeels met vreemd vermogen, maar ook aandeelhouders zijn gevraagd extra kapitaal te verstrekken.

Risico’s

Alliander is een groot bedrijf. Het geïnvesteerd vermogen is beperkt. Het belang van het bedrijf voor de gemeente is groot. Risico’s waar het bedrijf mee te maken heeft is thans vooral gelegen in de klimaatverandering (transitie en fysieke risico’s).

5. V.O.F. De Beemster Compagnie

Vestigingsplaats

Middenbeemster

Rechtsvorm

Vennootschap Onder Firma (VOF)

Algemene informatie

VOF De Beemster Compagnie is opgericht in 2011 door de gemeente Beemster en Bouwfonds Ontwikkeling B.V. (thans BPD Ontwikkeling). Dit op basis van een verhouding van 50/50. De doelstelling is het produceren van bouw- en woonrijpe grond en het verkopen van bouwrijpe kavels.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

D.J. Butter

Programma

Wonen

Openbaar belang

De Beemster Compagnie heeft als doel elk jaar in totaal circa 100 woningen op te leveren (conform Waterlands Wonen) in Middenbeemster en Zuidoostbeemster. Op basis van de samenwerkingsovereenkomst betreft dit enkel koopwoningen, maar in de afgelopen jaren is ook een aantal huurwoningen opgeleverd.

Bestuurlijk belang

Vanuit de gemeente is er een wethouder als vennoot aanwezig die verantwoordelijk is voor de uitvoering vanuit de gemeentelijke zijde. Ook de andere eigenaar, BPD, heeft een vennoot. Minimaal tweemaal per jaar komen de vennoten bij elkaar en bespreken de voortgang in deze vennotenvergadering, inclusief het maken van keuzes indien hier aanleiding toe is.

Zeggenschap

De gemeente is voor 50% eigenaar van de VOF.

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2021

31-12-2022

Eigen Vermogen

€ 5.117.093

€ 5.117.093

Vreemd Vermogen

€ 0

€ 0

Begroot financieel resultaat 2021

n.v.t.

n.v.t.

Deelnemersbijdrage/dividend 2022

n.v.t.

n.v.t.

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De komende jaren zal verder gebouwd worden in plan De Nieuwe Tuinderij in Zuidoostbeemster en De Keijser in Middenbeemster.

Risico’s

Indien er sprake is van verliezen, dan is de gemeente voor 50% risicodrager. Dit is thans niet in beeld.