Een verbonden partij wordt in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) als volgt gedefinieerd: ‘Een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijke belang én een financieel belang heeft.’
Van een bestuurlijk belang is sprake wanneer de gemeente rechtstreeks invloed heeft op de besluitvorming binnen de verbonden partij. Een wethouder, raadslid of ambtenaar van de gemeente neemt namens de gemeente in het bestuur van de verbonden partij plaats, of stemt namens de gemeente.
Van een financieel belang is sprake wanneer de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt is in geval van faillissement van de organisatie, of wanneer financiële problemen bij de organisatie kunnen worden verhaald bij de gemeente.
Privaatrechtelijke organisaties kunnen deelnemingen in stichtingen, verenigingen, coöperaties en vennootschappen zijn. Bij publiekrechtelijke organisaties gaat het om gemeenschappelijke regelingen. Purmerend kent op dit moment 6 gemeenschappelijke regelingen en 5 deelnemingen in vennootschappen.
Verbonden partijen zijn organisaties die taken uitvoeren die de gemeente niet alleen kan. Omdat de omvang, de taken en de organisatievorm per verbonden partij verschilt, kan dit in de praktijk niet op een eenduidige manier georganiseerd worden. Of de gemeente Purmerend samenwerkt, in welke vorm en onder welke voorwaarden, wordt daarom per situatie afzonderlijk beoordeelt.
De gemeente Purmerend vindt het van belang dat zij voldoende sturingsmogelijkheden heeft ten aanzien van een verbonden partij om onze belangen als gemeente te kunnen bewaken. Deze sturingsmogelijkheden zijn er in de vorm van goede en tijdige informatieverstrekking richting de gemeenteraad en door bepaalde beleidsstukken ter besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad. Daarnaast neemt het college een actieve houding aan als het gaat over het informeren van de raad.
Gemeenschappelijke regelingen:
GGD Zaanstreek-Waterland
Werkom
Omgevingsdienst IJmond
Vervoerregio Amsterdam
Veiligheidsregio Zaanstreek- Waterland
Recreatieschap Twiske-Waterland
Waterlands Archief
Vennootschappen en coöperaties:
Stadsverwarming Purmerend (SVP)
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Huisvuilcentrale (HVC)
Alliander
V.O.F. De Beemster Compagnie
1. GGD Zaanstreek Waterland | |||
Vestigingsplaats | Zaanstad | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam | ||
Algemene informatie | De GGD Zaanstreek-Waterland is een samenwerkingsverband van 7 gemeenten in de regio Zaanstreek-Waterland op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen en is gestart per 1 september 2016. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | H.M.M. Rotgans & J.R.P.L. Dings | ||
Programma | Samenleving | ||
Openbaar belang | GGD Zaanstreek-Waterland beschermt, bewaakt en bevordert de gezondheid en de sociale veiligheid van alle mensen in de regio. Daarbij staat een preventieve en collectieve aanpak voorop, met specifieke aandacht voor bevordering van participatie en ondersteuning van de eigen regie van mensen. Als uitvoeringsorganisatie van de gemeenten sluit de GGD aan bij de gemeentelijke verantwoordelijkheden in het sociaal domein. | ||
Bestuurlijk belang | Een lid van het Algemeen Bestuur (AB) heeft in de vergadering van het AB één stem. In die gevallen waarin Zaanstad en Purmerend zwaarwegende bezwaren hebben tegen een voorstel en met het oog daarop tegenstemmen, leidt die tegenstem tot verwerping van het voorstel. Het voorgaande is niet van toepassing op het voorstel tot vaststelling van de begroting respectievelijk de jaarrekening van de GGD. Wethouder Rotgans is lid van het AB. | ||
Zeggenschap | De gemeenschappelijke regeling heeft geen aandelen. Elk lid van het Algemeen Bestuur (AB) heeft één stem. Dat betekent een stemrecht van 14,3%. | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2021 | 31-12-2022 |
Eigen Vermogen | € 860.901 | € 868.401 | |
Vreemd Vermogen | € 7.150.170 | € 7.194.798 | |
Begroot financieel resultaat 2021 | € 0 | ||
Deelnemersbijdrage/dividend 2022 | € 3.602.635 | ||
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | De GGD kent een aantal knelpunten op het gebied van de bedrijfsvoering. Deze knelpunten worden de komende maanden in het kader van GGD 3.0 onderzocht. | ||
Risico’s |
|
2. Werkom | |||
Vestigingsplaats | Purmerend | ||
Rechtsvorm | Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) | ||
Algemene informatie | Ten uitvoering van de taken in het kader van de Participatiewet (PW) en Wet sociale werkvoorziening (Wsw) hebben de gemeenten Purmerend en Zaanstad Werkom opgericht in 2018. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | H.M.M. Rotgans | ||
Programma | Samenleving | ||
Openbaar belang | De gemeenschappelijke regeling is getroffen voor het uitvoeren van de taken van de colleges voortkomend uit of samenhangend met de Participatiewet en de Wet Sociale Werkvoorziening. | ||
Bestuurlijk belang | Per 1 januari 2018 hebben de gemeenten Purmerend en Zaanstad samen het Participatiebedrijf opgericht om effectiever te zijn in de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en de Participatiewet. | ||
Zeggenschap | Stemverhouding gemeenten Zaanstad en Purmerend beide 50% | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2021 | 31-12-2022 |
Eigen Vermogen | €1.511.261 | €1.178.221 | |
Vreemd Vermogen | €3.618.399 | €4.808.276 | |
Begroot financieel resultaat 2021 | -€1.020.231 | -€ 316.325 | |
Deelnemersbijdrage/dividend 2022 | € 8.777.833 | ||
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | Marktontwikkelingen Beleidsherijking participatiewet | ||
Risico’s | Het risicoprofiel is hoog. Het maatschappelijk belang is groot, het gaat om kwetsbare mensen. De financiële bijdrage van de gemeente is fors. Een negatief resultaat komt voor 2/3 t.l.v. gemeente Zaanstad en voor 1/3 t.l.v. gemeente Purmerend.
Risico’s Werkom opereert in een complexe omgeving. Dat is op zichzelf al een risico. De ingebouwde beheersmaatregelen zijn nog steeds passend om die risico’s te beheersen, maar duidelijk is ook dat het perspectief op die risico’s verschuift.
|
3. Omgevingsdienst IJmond | |||
Vestigingsplaats | Beverwijk | ||
Rechtsvorm | Het is een gemeenschappelijke regeling (GR) met 13 andere gemeenten en de provincie Noord-Holland. | ||
Algemene informatie | Omgevingsdienst IJmond voert namens en vóór veertien gemeenten en de provincie Noord-Holland taken uit op het gebied van milieutoezicht en handhaving. OD IJmond ondersteunt en adviseert inwoners en bedrijven op het gebied van milieuvergunningen. Het is een organisatie van circa 120 medewerkers en het werkgebied beslaat ruim 10.000 bedrijven en circa 560.000 inwoners. OD IJmond werkt vanuit twee locaties: Beverwijk en Wormer. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | M.T.A. Hegger & A. Zeeman | ||
Programma | Milieu | ||
Openbaar belang | De omgevingsdienst is verplicht in de vorm van een GR georganiseerd. | ||
Bestuurlijk belang | Purmerend is lid van het Algemeen Bestuur. | ||
Zeggenschap | Bij stemming heeft ieder van de leden van het algemeen bestuur één stem. Voor het nemen van een besluit geldt een gewogen stemverhouding op basis van de jaarlijkse financiële bijdrage. | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2021 | 31-12-2022 |
Eigen Vermogen | € 375.000 | € 375.000 | |
Vreemd Vermogen | € 3.700.000 | € 3.700.000 | |
Begroot financieel resultaat 2021 | -€ 31.600 | ||
Deelnemersbijdrage/dividend 2022 | € 491.271 | ||
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | De GR anticipeert op de invoering van de Omgevingswet. Deze heeft ook grote impact op het functioneren van de omgevingsdienst. Belangrijk daarbij is ook dat het bevoegd gezag voor bodemtaken van de provincie naar de gemeenten gaat. Voor de uitvoering van de taken zijn de Wet VTH en in toenemende mate maatregelen vanuit het Klimaatakkoord belangrijke uitgangspunten. | ||
Risico’s | De door de GR geïdentificeerde risico's betreffen met name de bedrijfsvoering. Daarnaast zullen kosten gemaakt worden in geval van calamiteiten die de normale uitoefening van taken te boven gaan. Herschikking van de taken (zoals bijvoorbeeld de bodemtaken) kan effect hebben op de GR. Risico's zijn uiteindelijk voor rekening van de deelnemende gemeenten. |
4. Vervoerregio Amsterdam | |||
Vestigingsplaats | Amsterdam | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Algemene informatie | De Vervoerregio is een samenwerkingsverband van veertien gemeenten op het gebied van verkeer en openbaar vervoer. Om op een goede manier te overleggen en besluiten te nemen zijn er diverse (bestuurs)vormen van overleg: De regioraad, het dagelijks bestuur, portefeuillehoudersoverleggen en commissies. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | E.S. Tijmstra | ||
Programma | Bereikbaarheid | ||
Openbaar belang | De Vervoerregio Amsterdam zet zich in voor een optimale bereikbaarheid van de Amsterdamse regio. Als regisseur van het regionale verkeer en vervoer dragen zij bij aan goede verbindingen tussen bestemmingen, zodat mensen zich per openbaar vervoer, fiets of auto snel, veilig en comfortabel kunnen verplaatsen. | ||
Bestuurlijk belang | Het Dagelijks Bestuur (DB) van de Vervoerregio Amsterdam bestaat uit drie leden: een wethouder verkeer en vervoer uit Zaanstreek-Waterland, Amstelland-Meerlanden en Amsterdam. De voorzitter is gekozen door de DB-leden. Het DB vergadert eens per drie weken. De Regioraad, het belangrijkste bestuursorgaan van de Vervoerregio, telt 50 leden. De besturen van de betrokken gemeenten kiezen zelf hun vertegenwoordigers, veelal leden uit de eigen raad. Vanuit Purmerend zitten 5 gemeenteraadsleden in de regioraad. De Regioraad en het Dagelijks Bestuur worden geadviseerd vanuit de portefeuillehoudersoverleggen, waar de vakwethouders van de veertien gemeenten in vertegenwoordigd zijn. Burgemeesters en wethouders van de vervoerregiogemeenten voeren een aantal keren per jaar overleg met elkaar. De Vervoerregio Amsterdam kent twee portefeuillehoudersoverleggen Verkeer en Vervoer en Algemene Zaken. | ||
Zeggenschap | 10% | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2021 | 31-12-2022 |
Eigen Vermogen | € 0 | € o | |
Vreemd Vermogen | € 85.388.575 | € 94.174.558 | |
Begroot financieel resultaat 2021 | € 0 | € 0 | |
Deelnemersbijdrage/dividend 2022 | € 0 | € 0 | |
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | Het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit besteedt aandacht aan een aantal recente ontwikkelingen die van invloed zijn op het mobiliteitsbeleid, en daarmee op de activiteiten en de investeringen die in de komende jaren gedaan worden. Die ontwikkelingen gaan snel en hebben grote gevolgen voor de wijze waarop het mobiliteitssysteem georganiseerd wordt. De belangrijke thema’s op dit moment zijn:
| ||
Risico’s | De belangrijkste onderkende risico’s zijn:
|
5. Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland | |||
Vestigingsplaats | Zaandam | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling -openbaar lichaam | ||
Algemene informatie | Op grond van de Wet op de Veiligheidsregio’s draagt het college van B&W de volgende taken en bevoegdheden over aan de veiligheidsregio:
| ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | D. Bijl & H.C. Heerschop | ||
Programma | Veiligheid | ||
Openbaar belang | Het openbare belang is de voorkomen van of aanpakken van crisis scenario’s op een regionale schaal waarbij veiligheid interregionaal gelijk is. | ||
Bestuurlijk belang | Het Algemeen Bestuur (AB) wordt gevormd door de burgermeesters van de zeven deelnemende gemeenten. Elk lid van het AB heeft één stem (zijnde 14,3%). Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat uit een drietal leden. Het DB is bevoegd tot een aantal wettelijke taken, onder andere op gebied van het benoemen, schorsen en ontslaan van sleutel-functionarissen. De rol van het DB is met name gericht op het procedureel voorbereiden van de vergaderingen van het AB. | ||
Zeggenschap | Elk lid van het Algemeen Bestuur (AD) heeft één stem, wat gelijk staat aan 14,3%. | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2021 | 31-12-2022 |
Eigen Vermogen | € 691.000 | € 691.000 | |
Vreemd Vermogen | € 19.632.000 | € 19.664.000 | |
Begroot financieel resultaat 2021 | € 155.000 | ||
Deelnemersbijdrage/dividend 2022 | € 7.172.155 | ||
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | Klimaatadaptatie: Technologische ontwikkelingen: | ||
Risico’s | Wetgeving met betrekking tot vrijwilligers (WNRA): |
6. Recreatieschap Twiske-Waterland | |||
Vestigingsplaats | Oostzaan | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam | ||
Algemene informatie | Twiske-Waterland is ingericht als recreatiegebied om gemeenten en natuurgebieden te ontlasten en aantrekkelijke recreatiemogelijkheid te bieden aan recreanten uit omliggende gemeenten en de regio. Het recreatieschap heeft drie hoofdactiviteiten:
| ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | M.T.A. Hegger | ||
Programma | Economie | ||
Openbaar belang | Het recreatieschap Twiske-Waterland heeft als doel het besturen en beheren van het recreatiegebied. Gezien de ligging en het gebruik van het gebied door de inwoners heeft de provincie/gemeente een direct maatschappelijk belang bij het realiseren van de doelen en neemt daarom deel aan de gemeenschappelijke regeling. | ||
Bestuurlijk belang | Jaarlijks kan de raad haar gevoelens uitspreken over de begroting en kennis nemen van de jaarrekening en eventuele beleidsdocumenten. In de gemeenschappelijke regeling zijn de bevoegdheden vastgelegd. Voor aanpassing van de regeling is de instemming van alle participanten vereist. | ||
Zeggenschap | Besluiten over financiële jaarstukken met betrekking tot de participantenbijdrage vinden plaats op basis van een gewogen stemrecht waarbij de gemeente Purmerend 4 van de 28 stemmen (14,3%) heeft. Indien de besluitvorming in het algemeen bestuur gaat over het overige beleid en de uitvoering van het programma heeft de gemeente Purmerend 7 van de 40 stemmen (17,5%). | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2021 | 31-12-2022 |
Eigen Vermogen | € 4.944.143 | € 5.032.615 | |
Vreemd Vermogen | € 399.365 | € 461.532 | |
Begroot financieel resultaat 2021 | € 88.473 | ||
Deelnemersbijdrage/dividend 2022 | € 178.507 | ||
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | Het Recreatieschap Twiske-Waterland:
| ||
Risico’s |
|
7. Waterlands Archief | |||
Vestigingsplaats | Purmerend | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Algemene informatie | Het Waterlands Archief (WA) is een samenwerkingsverband van vijf gemeenten in de regio Waterland op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen en opgericht in 1979 als Streekarchief Waterland. In 2003 werd de naam gewijzigd in het WA. De deelnemende gemeenten zijn Edam-Volendam, Landsmeer, Purmerend, Waterland en Wormerland. De belangrijkste doelstelling van het WA is het duurzaam beheren en beschikbaar stellen van procesgebonden overheidsinformatie. De wettelijke taken van de deelnemende gemeenten zijn gedelegeerd aan het Waterlands Archief. Daaruit vloeien de volgende kerntaken voort:
| ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | D. Bijl & H.C. Heerschop | ||
Programma | Bestuur & concern | ||
Openbaar belang | Beschikbaar stellen van de collectie aan een zo breed mogelijk publiek in de studiezaal, via website en door educatie en voorlichting. Sinds 2003 werkt het WA structureel samen met de Bibliotheek Waterland om het publieksbereik te vergroten. Archief en bibliotheek verzorgen samen een educatief aanbod voor scholieren en organisatie van evenementen en lezingen. Ook is er structurele samenwerking met omringende archiefdiensten, historische verenigingen en musea en met onderwijsinstellingen. | ||
Bestuurlijk belang | Het bestuur bestaat uit vijf leden, inclusief de voorzitter. De colleges van de deelnemende gemeenten wijzen uit hun midden ieder één lid aan. Een stemming is alleen geldig indien meer dan de helft van het aantal leden dat zitting heeft en zich niet op grond van lid 2 of anderszins van deelneming aan de stemming moet of heeft onthouden, daaraan heeft deelgenomen. Voor het tot stand komen van een beslissing bij stemming wordt meerderheid van stemmen vereist van hen die een stem hebben uitgebracht, voor zover de regeling niet anders bepaalt. Staken de stemmen dan beslist de stem van de voorzitter. Alle leden van het bestuur hebben ieder één stem. De burgemeester van Purmerend is voorzitter van het Dagelijks bestuur. | ||
Zeggenschap | De gemeenschappelijke regeling heeft geen aandelen. Elk lid van het Bestuur heeft één stem, zijnde 20%. | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2021 | 31-12-2022 |
Eigen Vermogen | € 181.799 | € 96.922 | |
Vreemd Vermogen | € 50.000 | € 73.078 | |
Begroot financieel resultaat 2021 | € 7.000 | ||
Deelnemersbijdrage/dividend 2022 | € 747.191 | ||
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | Uitvoeringsplan 2022-2025: | ||
Risico’s | Nieuwe samenwerking: Wetgeving: |
1. Stadsverwarming Purmerend (SVP) Holding BV | |||
Vestigingsplaats | Purmerend | ||
Rechtsvorm | Besloten vennootschap | ||
Algemene informatie | SVP Holding BV is het stadsverwarmingsbedrijf van de gemeente Purmerend. SVP (Stadsverwarming Purmerend) is opgericht in 1981 en verzelfstandigd in 2007. SVP voorziet circa 26.500 klanten (27.500 aansluitingen) van warmte en warm water. Van alle gebouwen in Purmerend is 75% aangesloten op het warmtenetwerk van SVP. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | H.M.M. Rotgans | ||
Programma | Algemene Dekkingsmiddelen | ||
Openbaar belang | SVP verzorgt warmte en warm water voor veel inwoners en bedrijven in Purmerend. SVP heeft op basis van artikel 2 van de Warmtewet de plicht warmtelevering in het verzorgingsgebied zeker te stellen, tegen redelijke voorwaarden en met inachtneming van een goede kwaliteit van dienstverlening. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft stemrecht in de aandeelhoudersvergadering. | ||
Zeggenschap | De gemeente heeft 100% van de aandelen SVP Holding BV. | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2021 | 31-12-2022 |
Eigen Vermogen | € 22.031.000 | € 23.041.000 | |
Vreemd Vermogen | € 111.188.000 | € 129.122.000 | |
Begroot financieel resultaat 2021 | € 1.709.000 | ||
Deelnemersbijdrage/dividend 2022 | € 700.000 | ||
Bron is de meerjarenraming 2020-2030. In het najaar zal de nieuwe MJR (2021-2031) de actualisatie bevatten van deze cijfers | |||
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | SVP is naast de reguliere bedrijfsvoering, het continu verbeteren van de klanttevredenheid en het onderzoeken van alternatieve energiebronnen, vooral bezig met een omvangrijk investeringsprogramma:
| ||
Risico’s | De gemeentelijke deelneming in SVP staat voor € 38 miljoen op de balans, daarnaast is het volledig vreemd vermogen van SVP uitgeleend danwel van een borgstelling voorzien. Kortom, de gemeente heeft een grote financiële verwevenheid met de SVP. SVP is actief in een dynamische omgeving die zowel door de wisselende marktomstandigheden als door veranderend overheidsbeleid wordt bepaald. De belangrijkste afhankelijkheden daarin zijn:
De belangrijkste bedrijfsafhankelijkheid is de inzet van de BWC en de staat van het warmtenet (van invloed op warmteverlies en warmteonderbrekingen). |
2. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | |||
Vestigingsplaats | ’s-Gravenhage | ||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | ||
Algemene informatie | De Staat der Nederlanden, provincies, gemeenten, waterschappen en andere openbare lichamen zijn de deelnemers. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | H.M.M. Rotgans | ||
Programma | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Openbaar belang | De N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft stemrecht in de aandeelhoudersvergadering. | ||
Zeggenschap | De gemeente heeft 14.040 aandelen à € 2,50 na de fusie | ||
Algemene opmerking | De BNG publiceert geen prognoses. In onderstaande gegevens wordt uitgegaan van de handreiking van de BNG voor de verantwoording voor dit onderdeel. Deze cijfers grijpen terug op deze handreiking. De volatiliteit op de financiële markten zal in 2021 naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat 2021 niet verantwoord. | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 01-01-2020 | 31-12-2020 |
Eigen Vermogen | € 4.887 miljoen | € 5.097 miljoen | |
Vreemd Vermogen | € 144.802 miljoen | € 155.262 miljoen | |
Begroot financieel resultaat 2019/2020 | € 163 miljoen | € 221 miljoen | |
Deelnemersbijdrage/dividend 2022 | Niet bekend | Niet bekend | |
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | NG Bank wil een relevante speler zijn in de financiering van Nederlandse decentrale overheden en in de sectoren wonen, zorg, onderwijs, energie en infrastructuur. Wat betreft langlopende kredietverlening wil de bank rendabel voorzien in meer dan de helft van de langlopende kredietvraag van deze klantengroepen.BNG Bank streeft niet naar winstmaximalisatie, maar naar een redelijk rendement. Dit rendement komt via dividend ten goede aan de aandeelhouders, uitsluitend overheden, en in het verlengde daarvan aan de samenleving. | ||
Risico’s | Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van € 35.100. Dit is tevens het risicobedrag. |
3. Huisvuilcentrale (HVC) NV | |||
Vestigingsplaats | Alkmaar | ||
Rechtsvorm | Naamloze vennootschap | ||
Algemene informatie | HVC is verantwoordelijk voor het duurzaam afvalbeheer van haar aandeelhouders. Daarnaast produceert HVC duurzame energie en levert deze aan gemeenten, waterschappen, bedrijven en particulieren. De kerntaken van HVC zijn grondstoffenmanagement en opwekking en levering van duurzame energie. Bovendien ondersteunt HVC haar aandeelhouders bij het in kaart brengen van maatregelen voor lokale verduurzaming. HVC is actief in Nederland en binnen Nederland de grootste niet-commerciële afvalinzamelaar. HVC heeft 44 aandeelhoudende gemeenten en 6 waterschappen uit Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Friesland. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | H.M.M. Rotgans & A. Zeeman | ||
Programma | Algemene Dekkingsmiddelen | ||
Openbaar belang | HVC is een publiek nutsbedrijf op het gebied van afval, energie en warmte. HVC zet in op de transitie van een restafvalverbrander in een grondstoffen- en duurzaam energiebedrijf. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft stemrecht in de aandeelhoudersvergadering. | ||
Zeggenschap | De gemeente Purmerend heeft na fusie 113 van de 2.914 gewone aandelen (3,9%). | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2021 | 31-12-2022 |
Eigen Vermogen | € 142.293.000 | € 142.293.000 | |
Vreemd Vermogen | € 744.766.000 | € 744.766.000 | |
Begroot financieel resultaat 2021 | 10-15 miljoen | ||
Deelnemersbijdrage/dividend 2022 | Niet bekend | Niet bekend | |
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | Financiële gegevens zijn van 31-12-2020. HVC is een belangrijke partij in het realiseren van lokale duurzaamheidsambities. Naast de afvalverwerking is HVC ook de kennispartner voor SVP waar het gaat om geothermie. Voor 2022 zet HVC vooral in op de ontwikkeling van warmtenetten en afvalscheiding. De winsten worden gebruikt om het eigen vermogen op peil te brengen. | ||
Risico’s | HVC is een bedrijf met veel risico’s en heeft om die reden een uitgebreid risicomanagementsysteem. De belangrijkste risico’s zijn:
|
4. Alliander | |||
Vestigingsplaats | Arnhem | ||
Rechtsvorm | Naamloze vennootschap | ||
Algemene informatie | Alliander is op 1 juli 2009 ontstaan bij de verkoop van Nuon. Het ontwikkelt en beheert energienetten. Via kabels en leidingen ontvangen ruim drie miljoen Nederlandse huishoudens en bedrijven elektriciteit, gas en warmte. Het bedrijf en warmte beheert meer dan 90.000 km elektriciteitsnet en 40.000 km gasnet. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | H.M.M. Rotgans & A. Zeeman | ||
Programma | Algemene Dekkingsmiddelen | ||
Openbaar belang | Energie voor iedereen betrouwbaar, betaalbaar en bereikbaar te houden. Alliander heeft alleen publieke aandeelhouders. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft stemrecht in de aandeelhoudersvergadering. | ||
Zeggenschap | De gemeente heeft na fusie 0,27% van de aandelen. | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2021 | 31-12-2022 |
Eigen Vermogen | € 4.328 miljoen | € 4.328 miljoen | |
Vreemd Vermogen | € 5.094 miljoen | € 5.094 miljoen | |
Begroot financieel resultaat 2021 | € 200-250 miljoen | ||
Deelnemersbijdrage/dividend 2022 | Niet bekend | Niet bekend | |
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | Financiële gegevens zijn van 31-12-2020. Als netbeheerder staat Alliander voor de opdracht om de capaciteit van het elektriciteitsnet op een groot aantal plekken te verdubbelen in 2030. Deze investeringen moeten worden voorgefinancierd. Dit gebeurt grotendeels met vreemd vermogen, maar ook aandeelhouders zijn gevraagd extra kapitaal te verstrekken. | ||
Risico’s | Alliander is een groot bedrijf. Het geïnvesteerd vermogen is beperkt. Het belang van het bedrijf voor de gemeente is groot. Risico’s waar het bedrijf mee te maken heeft is thans vooral gelegen in de klimaatverandering (transitie en fysieke risico’s). |
5. V.O.F. De Beemster Compagnie | |||
Vestigingsplaats | Middenbeemster | ||
Rechtsvorm | Vennootschap Onder Firma (VOF) | ||
Algemene informatie | VOF De Beemster Compagnie is opgericht in 2011 door de gemeente Beemster en Bouwfonds Ontwikkeling B.V. (thans BPD Ontwikkeling). Dit op basis van een verhouding van 50/50. De doelstelling is het produceren van bouw- en woonrijpe grond en het verkopen van bouwrijpe kavels. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | D.J. Butter | ||
Programma | Wonen | ||
Openbaar belang | De Beemster Compagnie heeft als doel elk jaar in totaal circa 100 woningen op te leveren (conform Waterlands Wonen) in Middenbeemster en Zuidoostbeemster. Op basis van de samenwerkingsovereenkomst betreft dit enkel koopwoningen, maar in de afgelopen jaren is ook een aantal huurwoningen opgeleverd. | ||
Bestuurlijk belang | Vanuit de gemeente is er een wethouder als vennoot aanwezig die verantwoordelijk is voor de uitvoering vanuit de gemeentelijke zijde. Ook de andere eigenaar, BPD, heeft een vennoot. Minimaal tweemaal per jaar komen de vennoten bij elkaar en bespreken de voortgang in deze vennotenvergadering, inclusief het maken van keuzes indien hier aanleiding toe is. | ||
Zeggenschap | De gemeente is voor 50% eigenaar van de VOF. | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2021 | 31-12-2022 |
Eigen Vermogen | € 5.117.093 | € 5.117.093 | |
Vreemd Vermogen | € 0 | € 0 | |
Begroot financieel resultaat 2021 | n.v.t. | n.v.t. | |
Deelnemersbijdrage/dividend 2022 | n.v.t. | n.v.t. | |
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | De komende jaren zal verder gebouwd worden in plan De Nieuwe Tuinderij in Zuidoostbeemster en De Keijser in Middenbeemster. | ||
Risico’s | Indien er sprake is van verliezen, dan is de gemeente voor 50% risicodrager. Dit is thans niet in beeld. |