PDF Opties

Overzicht overhead

(Bedragen x € 1.000)

Lasten Baten

Rekening 2020

Primitieve begroting 2021

Begroting 2021 (Bijgesteld)

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

PGR12 Overhead

Lasten

-25.024

-24.684

-25.531

-26.106

-26.455

-26.987

-27.621

PGR12 Overhead

Baten

944

249

249

225

225

226

226

Saldo Overhead

-24.080

-24.435

-25.281

-25.881

-26.230

-26.761

-27.395

Het saldo daalt met € 600.000 ten opzichte van de bijgestelde begroting 2021.
Dit wordt veroorzaakt door € 576.000 hogere lasten en € 24.000 lagere baten.

Ontwikkeling exploitatie 2021-2022

Afwijkingen BV121 OVERHEAD
(bedragen × € 1.000)

Baten

Overig

-24

Totaal Baten

-24

Lasten

Huisvesting en facilitair

-105

Informatievoorziening

-255

Organisatieontwikkeling

-252

Overig

36

Totaal Lasten

-576

Lasten BV121 OVERHEAD

Huisvesting en facilitair

Er is sprake van hogere huisvestings- en facilitaire kosten van € 105.000 in verband met de samenvoeging van Beemster en Purmerend, de opheffing van de DVO en de actualisatie van de meerjarenonderhoudsplannen van het stadhuis Purmerend + het gemeentehuis Beemster.

Informatievoorziening

De hogere kosten (€ 255.000) worden grotendeels veroorzaakt door hogere kapitaallasten i.v.m. een toename van de investeringen in ICT-hardware.

Organisatieontwikkeling

De hogere kosten in 2022 t.o.v. 2021 van € 502.000 vloeien voort uit de Kadernota 2022, onderdeel C essentiële keuzes, ‘Ontwikkeling organisatie groei van de stad’. Een deel van de kosten wordt gedekt door een taakstelling op de organisatie van € 250.000.

Toelichting overhead

De indirecte kosten (overhead) worden begroot en verantwoord in het overzicht overhead. Onder overhead verstaan wij het geheel van taken en activiteiten gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Globaal betreft het de kosten van bedrijfsvoering (huisvesting, facilitair, ICT, overig) en directie, maar ook de kosten van het management en het opleidingsbudget. Specifieke kosten binnen bedrijfsvoering die direct toe te rekenen zijn aan een product/programma vallen niet onder de overheadkosten en worden rechtstreeks toegerekend aan het desbetreffende product of de gebruiker. Het is toegestaan om overheadkosten toe te rekenen aan grondexploitaties, investeringen en projecten (particuliere initiatieven/anterieure overeenkomsten). Deze kosten worden in mindering gebracht op de overheadbegroting.

De overheadkosten zijn als volgt te specificeren:

  • Management: betreft de kosten van alle hiërarchische leidinggevenden (directie, teammanagers) en de managementondersteuning (stafbureaus, secretariaten).

  • Informatievoorziening: betreft onder andere de kosten van informatisering, automatisering, systeem- en netwerkbeheer, beveiliging en ICT-ontwikkelingen. Uitzondering hierop zijn de direct toerekenbare kosten van applicaties en software voor een specifieke taak. Deze worden begroot en verantwoord op het betreffende taakveld/programma.

  • Huisvesting en facilitair: betreft de kosten van het stadhuis/gemeentehuis.

  • Overige ondersteuning: betreft onder andere de kosten van de teams op het gebied van bestuursondersteuning, communicatie, juridische ondersteuning, financiën en personeelszaken voor zover ze niet direct aan een specifieke taak kunnen worden toegerekend. Tevens alle vormings- en opleidingskosten.

  • Verrekeningen: een gedeelte van de overheadkosten wordt doorbelast aan grondexploitaties, investeringen en projecten (dit is een minpost).

Percentage opslag overheadkosten 2022

Om de overheadopslag te bepalen voor de tariefberekening van het rioolrecht, de afvalstoffenheffing en overige leges wordt er onderscheid gemaakt tussen de organisatie-onderdelen gehuisvest in het stadhuis ('binnendienst') en onderdelen die gehuisvest zijn in De Koog ('buitendienst'). Voor de onderdelen in het stadhuis geldt dat deze duurdere huisvesting hebben inclusief vergader- en ICT-faciliteiten. In de De Koog zijn er aanzienlijk minder ingerichte werkplekken en vergaderfaciliteiten. Als uitgangspunt bij de berekening van het percentage worden de totale overheadkosten voor de buitendienst verminderd met 60% van de kosten huisvesting stadhuis en met 60% van de ICT-kosten. De uitkomst van dit saldo wordt uitgedrukt in een percentage van de loonsom van de primaire (lijn-)afdelingen. Voor de begroting 2022 komt dit percentage uit op 68% voor de binnendienst en 54% voor de buitendienst.
Het is toegestaan om overheadkosten toe te rekenen aan investeringen, grondexploitaties en projecten (particuliere initiatieven). Voor de toerekening van overheadkosten ten laste van investeringen, grondexploitaties en projecten wordt het percentage van 68% bovenop de interne loonkosten gehanteerd. De overheadopslag voor kosten inhuur externen is bepaald op de helft van dit percentage, 34%. Voor de toerekening van overhead aan de tarieven voor riool en afval is het percentage 54%.

Berekening percentage (bedragen x € 1.000)

Buitendienst

Binnendienst

Totale lasten overhead

-27.569

Totale lasten overhead

-27.569

minus 60% kosten huisvesting stadhuis

1.095

minus 60% kosten huisvesting stadhuis

0

minus 60% kosten ICT

4.365

minus 60% kosten ICT

0

Overheadkosten

-22.109

Overheadkosten

-27.569

Loonkosten primaire (lijn-)afdelingen

40.742

Loonkosten primaire (lijn-)afdelingen

40.742

Overhead in % van de loonkosten

-54%

Overhead in % van de loonkosten

-68%

Marginaal overheadtarief bij uitbreiding of krimp van de organisatie

Bij de uitbreiding of krimp van de organisatie wordt een marginaal tarief toegerekend. Het marginaal tarief is ontstaan na de wijziging in het huisvestingsconcept (het Beter Werken). Het marginaal tarief (lees een bedrag per 1,0 fte) is ter dekking van variabele kosten zoals ICT (mobiele telefonie, tablet, licenties etc.) en ter dekking van overige kosten, zoals vorming en opleidingskosten.

Overheadtarief (in euro's)

2021

2022

2023

2024

2025

ICT

2.698

2.738

2.779

2.821

2.863

Overig

2.883

2.926

2.970

3.015

3.060

Totaal

5.581

5.664

5.749

5.836

5.923

Investeringen

De reguliere vervanging van hard- en software is voor 2022 geraamd op € 642.000.

Incidentele baten en lasten

Overhead

Begroot 2022

Begroot 2023

Begroot 2024

Begroot 2025

Concerndata DIV, tijdelijke inhuur

-30

-

-

-

Bestuurssecretariaat, kabinetszaken vanuit Beemster

-35

-36

-

-

Totaal

-65

-36

-

-