PDF Opties

Wat mag het kosten

(Bedragen x € 1.000)

Lasten Baten

Rekening 2020

Primitieve begroting 2021

Begroting 2021 (Bijgesteld)

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

BV021 Kunst en cultuur

Lasten

-7.434

-7.881

-8.496

-7.908

-8.162

-8.283

-8.449

BV021 Kunst en cultuur

Baten

787

1.297

1.103

1.327

1.327

1.327

1.327

-6.647

-6.584

-7.393

-6.581

-6.835

-6.956

-7.122

BV022 Sport en recreatie

Lasten

-8.853

-9.204

-9.246

-9.350

-9.427

-9.691

-9.684

BV022 Sport en recreatie

Baten

1.282

1.937

2.542

2.045

1.972

1.990

1.990

-7.570

-7.267

-6.704

-7.306

-7.455

-7.701

-7.694

BV023 Wijkmanagement

Lasten

-806

-906

-896

-951

-971

-994

-1.017

BV023 Wijkmanagement

Baten

2

0

0

0

0

0

0

-804

-906

-896

-951

-971

-994

-1.017

BV024 Jeugd

Lasten

-31.411

-28.886

-31.794

-33.386

-34.172

-34.853

-34.945

BV024 Jeugd

Baten

234

0

118

43

45

46

47

-31.177

-28.886

-31.676

-33.342

-34.127

-34.807

-34.898

BV025 Onderwijs

Lasten

-11.279

-11.630

-12.191

-13.867

-12.123

-13.834

-14.653

BV025 Onderwijs

Baten

2.027

2.699

2.773

2.735

2.802

2.836

2.836

-9.252

-8.930

-9.417

-11.132

-9.322

-10.998

-11.817

BV026 Maatsch. ondersteuning

Lasten

-42.316

-41.216

-43.843

-45.434

-46.131

-46.866

-47.562

BV026 Maatsch. ondersteuning

Baten

1.462

2.588

2.658

2.683

2.709

2.730

2.730

-40.854

-38.628

-41.185

-42.750

-43.422

-44.136

-44.832

BV027 Werk en inkomen

Lasten

-58.998

-43.129

-50.271

-45.727

-45.103

-44.993

-45.187

BV027 Werk en inkomen

Baten

43.162

25.300

31.040

28.148

28.159

28.159

28.159

-15.836

-17.829

-19.230

-17.579

-16.944

-16.834

-17.028

PGR02 Samenleving

Lasten

-161.096

-142.851

-156.736

-156.622

-156.089

-159.513

-161.496

PGR02 Samenleving

Baten

48.957

33.822

40.235

36.981

37.014

37.088

37.089

Saldo programma

-112.139

-109.029

-116.501

-119.641

-119.075

-122.425

-124.407

Het saldo van het programma daalt met € 3.140.000 ten opzichte van de bijgestelde begroting 2021.
Dit wordt veroorzaakt door € 114.000 lagere lasten en € 3.254.000 lagere baten.

Ontwikkeling exploitatie 2021-2022

Vanwege de omvang van het programma wordt dit programma op beleidsveld niveau toegelicht conform de afspraak met de gemeenteraad. De belangrijkste elementen in de ontwikkeling op beleidsveldniveau ten opzichte van de bijgestelde begroting 2021 zijn:

Beleidsveld Kunst en cultuur

Afwijkingen BV021 Kunst en cultuur
(bedragen × € 1.000)

Baten

Bijdrage provincie steunpakket 2021

-145

Lagere kaartverkoop Purmaryn 2021

318

Overig

51

Totaal Baten

224

Lasten

Steunpakket Kunst en Cultuur 2021

401

Verwijdering asbest Kerkstraat 18

175

Overig

12

Totaal Lasten

588

Baten BV021 Kunst en cultuur

Bijdrage provincie steunpakket 2021

Vanuit de gemeente is voor 2021 incidenteel een bijdrage aangevraagd bij de provincie. Voor 2022 is dit nog niet aan de orde.

Lagere kaartverkoop Purmaryn 2021

In 2021 is sprake van incidenteel lagere opbrengsten kaartverkoop en huren van de Purmaryn als gevolg van Covid 19. Hiervoor is met inbegrip van lagere programmauitgaven een steunbijdrage aangevraagd. Voor 2022 staat de normale raming opgenomen.

Lasten BV021 Kunst en cultuur

Steunpakket Kunst en Cultuur 2021

In 2021 is een steunpakket (Covid 19) aangevraagd door de culturele sector. Deze aanvragen zijn incidenteel uitgekeerd en verwerkt. Dit resulteerde in een incidentele verhoging van de subsidie in 2021. Voor 2022 is niet met Covid in de raming rekening gehouden.

Verwijdering asbest Kerkstraat 18

Tijdens de verbouwing van de Kerstraat 18 (Purmaryn) is asbest geconstateerd. In 2021 is incidenteel een bedrag opgenomen om deze kosten te dekken.

Beleidsveld sport en recreatie

Afwijkingen BV022 Sport en recreatie
(bedragen × € 1.000)

Baten

Huuraanpassingen

76

SPUK regelingen

-545

Overig

-28

Totaal Baten

-497

Lasten

kapitaallasten

-96

Overig

-9

Totaal Lasten

-105

Baten BV022 Sport en recreatie

Huuraanpassingen

In 2022 worden hogere huren geraamd in verband met het vervallen van de kwijtschelding huren inzake de Corona compensatie in 2021.

SPUK regelingen

In 2021 is sprake van hogere opbrengsten door extra baten voor de SPUK IJZ regeling (Compensatieregeling zwembaden i.v.m. corona). Ook zitten er verschillen tussen 2021 en 2022 vanwege de rijksregeling voor Sport BTW (SPUK BTW).

Lasten BV022 Sport en recreatie

kapitaallasten

In 2022 worden ten opzichte van 2021 hogere afschrijvingen geraamd vanwege investeringen in binnen- en buitensportaccommodaties. Daarentegen is er een positief effect op de toegerekende rente.

Beleidsveld Wijkmanagement

Afwijkingen BV023 Wijkmanagement
(bedragen × € 1.000)

Lasten

Overig

-55

Totaal Lasten

-55

Het verschil tussen de raming 2021 en de raming 2022 is minder dan € 100.000. Om die reden is er geen nadere toelichting.

Beleidsveld Jeugd

Afwijkingen BV024 Jeugd
(bedragen × € 1.000)

Baten

Overig

-74

Totaal Baten

-74

Lasten

Diversen

140

GGD

-278

Transitie Lokale Jeugdzorg

-275

Woonplaatsbeginsel

-1.195

Overig

17

Totaal Lasten

-1.591

Lasten BV024 Jeugd

Diversen

Er zijn diverse kleinere mutaties, zowel in positieve als in negatieve zin. Voorbeelden hiervan zijn de doorbelasting van de loonkosten als gevolg van CAO ontwikkelingen, het opheffen van de dienstverleningsovereenkomst met Beemster en de ontvlechting van de regionale samenwerking met de gemeente Amsterdam.

GGD

De GGD heeft in de kadernota 2022 om aanvullende financiële middelen gevraagd vanwege een aantal knelpunten in de organisatie. Dit betreffen autonome ontwikkelingen op het gebied van infectieziektebestrijding, Jeugdgezondheidszorg, kantoorautomatisering en suïcidepreventie. Op basis van deze ontwikkelingen wordt de bijdrage van de gemeente structureel verhoogd met € 278.275.

Transitie Lokale Jeugdzorg

Er ligt er vanuit de nieuwe inkoopvisie een opgave voor de gemeente om de jeugdzorg lokaal zo in te richten dat de gewenste extra preventieve en lichte vormen van hulp (segment A) en betere sturing hierop ook daadwerkelijk mogelijk wordt. Hiervoor is capaciteit, kennis en kunde van onder andere het Loket Jeugd nodig. De financiële middelen die hiervoor nodig zijn, zijn opgenomen in de kadernota 2022 "Transitie Lokale Jeugdzorg".

Woonplaatsbeginsel

Het woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet regelt welke gemeente financieel verantwoordelijk is voor de jeugdhulp. Omdat het vaak moeilijk is om te bepalen welke gemeente verantwoordelijk is, gaat het woonplaatsbeginsel wettelijk veranderen. Per 1 januari 2022 wordt het nieuwe woonplaatsbeginsel Jeugdwet van kracht. Dat betekent dat de voogdijregeling wordt afgeschaft en de gemeente Purmerend verantwoordelijk blijft voor alle kinderen uit de eigen gemeente. De gemeente Purmerend wordt per saldo financieel verantwoordelijk voor meer kinderen en hiervoor hebben wij een compensatie van het Rijk ontvangen voor 2022 van € 1.195.000.

Beleidsveld Onderwijs

Afwijkingen BV025 Onderwijs
(bedragen × € 1.000)

Baten

Overig

-39

Totaal Baten

-39

Lasten

Integraal huisvestingsplan

-1.669

Overig

-7

Totaal Lasten

-1.676

Lasten BV025 Onderwijs

Integraal huisvestingsplan

In 2022 is het budget € 1.669.000 hoger dan in 2021. Hieraan liggen diverse besluiten ten grondslag. Voor de sloop van de OBS Wheermolen is in 2021 een incidenteel budget van € 270.000 ter beschikking gesteld. In 2021 is een voorbereidingsbudget van € 150.000 beschikbaar gesteld voor het opstellen van het PVA IKC Middenbeemster. Vooruitlopend op de Kadernota is door de raad van Purmerend in het voorjaar van 2021 besloten tot de gedeeltelijke nieuwbouw van de Obs Wheermolen en het plaatsen van noodlokalen bij De Weidevogels (onderdeel B3 onvermijdelijke ontwikkelingen Kadernota 2022). De lasten 2022 zijn daardoor € 213.000 hoger dan 2021. De grootste mutatie ten opzichte van 2021 betreft de besloten investeringen IHP (essentiële keuzes Kadernota) inclusief de wijziging van de rekenrente (€ 1.876.000). Hierin zit afgerond € 1,3 miljoen in wegens de afboeking van boekwaarde Da Vinci college.

Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning

Afwijkingen BV026 Maatschappelijke ondersteuning
(bedragen × € 1.000)

Baten

Overig

26

Totaal Baten

26

Lasten

Begeleiding

-251

Hulp bij Huishouden

-350

Hulpmiddelenkrediet

-315

Tijdelijke woningen

-616

Overig

-59

Totaal Lasten

-1.591

Lasten BV026 Maatschappelijke ondersteuning

Begeleiding

In 2022 zijn hogere lasten begeleiding WMO verstrekkingen geraamd ten opzichte van 2021 vanwege indexering van de raming.

Hulp bij Huishouden

In 2022 is sprake van hogere lasten Hulp bij huishouden WMO i.v.m. met hogere aantallen en indexering.

Hulpmiddelenkrediet

In 2022 is sprake van hogere lasten hulpmiddelen i.v.m. met hoger aantallen en indexering.

Tijdelijke woningen

Door de realisatie van de tijdelijke woningen in 2021 zullen er vanaf 2022 afschrijvingslasten gegenereerd worden. Deze zorgen voor een toename in de lasten van 616.000,-.

Beleidsveld Werk en inkomen

Afwijkingen BV027 Werk en inkomen
(bedragen × € 1.000)

Baten

Hogere rijksbijdrage inkomensondersteuning

1.103

Lagere rijksbijdragen i.v.m. vervallen regeling TOZO

-3.949

Overig

-46

Totaal Baten

-2.892

Lasten

Aanpassing SW geïndiceerden

233

Bijstandverlening (TOZO/TONK/Inkomensondersteuning)

4.491

Preventieconsulenten

-153

Overig

-28

Totaal Lasten

4.543

Baten BV027 Werk en inkomen

Hogere rijksbijdrage inkomensondersteuning

De actualisatie van de structurele rijksbijdrage voor inkomensondersteuning voor 2022 is € 1,1 miljoen hoger dan in 2021.

Lagere rijksbijdragen i.v.m. vervallen regeling TOZO

De begroting 2022 rekent met lagere baten dan de begroting 2021 wegens aanpassing van de rijksbijdragen. De corona gerelateerde TOZO regeling is hiervoor de belangrijkste verklaring met afgerond € 4,0 miljoen.

Lasten BV027 Werk en inkomen

Aanpassing SW geïndiceerden

In 2022 is sprake van lagere lasten Werkom als gevolg van een lager aantal mensen met een indicatie op basis van de Wet Sociale Werkvoorziening (SW).

Bijstandverlening (TOZO/TONK/Inkomensondersteuning)

In de begroting 2022 is geen rekening gehouden met de voortzetting van Corona gerelateerde regelingen van TOZO (€ 3.949) en TONK (€ 1.227). Reden waarom de uitgaven veel lager zijn. Wel zijn de uitgaven voor inkomensondersteuning (€ -685) verhoogd ten opzichte van 2021.

Preventieconsulenten

In de Kadernota is ingestemd met extra middelen voor extra preventie schuldhulpdienstverlening (onderdeel essentiële keuzes). Door meer en structureel in te zetten op preventie, voorkomen we dat inwoners in problematische schulden komen. Voor 2021 is deze extra inzet incidenteel begroot.

Reserves

In 2022 worden de bestemmingsreserves af te stoten panden onderwijshuisvesting en Sociaal domein opgeheven. Door de besluitvorming over het IHP en de bijraming van de middelen sociaal domein in de Kadernota zijn deze niet meer nodig. De onttrekking bedraagt in totaliteit € 2,36 miljoen. Dit was opgenomen in het dekkingsplan van de Kadernota.

Investeringen

Voor 2022 staat de reeds besloten verbouwing van P3 (reg.nr. 1541567) van € 3.000.000 opgenomen als nieuwe investering. Daarnaast wordt er voor circa € 28,9 miljoen nieuw krediet voor onderwijshuisvesting opgenomen voortvloeiend uit het IHP. Er is daarnaast nog het nodige openstaand krediet uit 2022. Hiervoor wordt verwezen naar het overzicht investeringen.

Incidentele baten en lasten

Programma 2 Samenleving

Begroot 2022

Begroot 2023

Begroot 2024

Begroot 2025

Purmerend onder stoom

-

-

-

-90

Uitvoering sportakkoord

-90

-

-

-

Bijdrage sportakkoord (SPUK)

90

-

-

-

Transitie lokale jeugdzorg

-500

-615

-615

-

Tijdelijke huisvesting De vlieger

-129

-

-

-

Tijdelijke huisvesting Wheermolen

-400

-

-

-

Sloopkosten en afboeken boekwaarde De Delta

-

-

-

-211

Sloopkosten en afboeken boekwaarde Trifolium

-

-

-

-492

Sloopkosten en afboeken boekwaarde Da Vincie College

-1.661

-

-

-

Totaal

-2.690

-615

-615

-793